Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Tuesday, April 28, 2009

Aku Tinggalkan Cintaku Kerana Allah


Satu kisah buat tatapan umum,namun jangan salah anggap...tiada apa-apa kaitan dengan diriku...
Selamat membaca & mengambil pengajaran darinya...

Saya mula mengenali dia apabila kami sama-sama terpilih utk mengendalikan sebuah organisasi penting di tempat belajar. Dengan takdir Allah,dia menjadi pembantu saya. Maka bermulalah kisah saya..


Dia seperti yang telah saya ceritakan,bertudung labuh dan sentiasa mengambil berat tentang aurat terutamanya stokin kaki dan tangannya. Itulah perkara pertama yang membuatkan saya tertarik dengannya.

Dia amat berhati-hati dalam mengatur butir bicaranya,bersopan santun dalam mengatur langkahnya,wajahnya yang sentiasa berseri dengan iman dan senyuman,dan tidak pernah ke mana-mana tanpa berteman. Suaranya amat sukar kedengaran dalam mesyuarat kerana dia hanya bersuara apabila perlu sahaja.

Saya melihat dirinya sebagai seorang muslimah yang solehah yang amat menjaga peribadi dan maruahnya. Saya tak pernah bercakap dengannya kecuali dia mempunyai teman dan atas urusan rasmi tanpa dipanjang-panjangkan.

Saya amat kuat bersembang dan sentiasa mempunyai modal seperti kata rakan-rakan saya,tapi apabila saya bersama dia saya berasa malu. Bagi saya itulah wajah sebenar seorang wanita solehah. Dia mampu mengingatkan orang lain tanpa perlu berkata-kata.

Pada hari terakhir saya di sana,saya mmpunyai tugas terakhir yang perlu diselesaikan sebelum saya melepaskan jawatan saya dan semua itu melibatkan dia. Sebaik sahaja selesai,saya mengambil peluang untuk berbual dengannya. Saya bertanya perihal keluarganya dan bagaimana rasanya bertugas di samping saya sepanjang waktu yang singkat itu.

Alhamdulillah dia memberikan respon yg baik dan dari situ saya mula mengenalinya dengan lebih mendalam. Apa yang jelas ialah dia amat malu apabila bercakap dengan saya dan berasa kekok berhadapan dengan saya.

Rupa-rupanya sayalah lelaki pertama yang pernah berbual dengannya atas urusan bukan rasmi.

Semasa saya di Jordan,saya menghubunginya dan menyatakan hasrat saya secara halus agar dia tidak terkejut. Alhamdulillah,dia menerima dengan baik dan hubungan kami berjalan lancar selama 4 bulan sebelum saya kembali bercuti ke Malaysia. Kadang-kadang saya terlalai dalam menjaga hubungan kami dan dialah yang mengingatkan. Semua itu mengukuhkan hubungan kami dan saya rasa dialah teman saya yang paling sempurna.

Tapi apabila saya pulang,ummi dapat menghidu hubungan kami. Saya tahu ummi tidak merestui anak-anaknya bercinta sebelum bernikah tapi saya tidak pernah menyangka dia akan menghalang.

Saya tidak pernah menganggapnya suatu yang serius sehinggalah ummi bercakap secara peribadi dengan saya. Saya masih ingat kata-katanya yang membuatkan saya tak mampu membalasnya walaupun sepatah.

"I haven't found any entry in Islam that permit what you are doing right now. I haven't heard from anyone that love before marriage is permitted. But i know there's no relationship between male n female except for what is very important and official between them. So,may i know what kind of relationship you are having right now and i want to hear it from your mouth it is legal in what you have been learning until now"

"Not a single phrase,nor a word"

"My sweetheart,if you want to build a family,a faithful one,u can never build it on what Allah has stated as wrong and proven false by the way Rasulullah has taught us. A happy and blessed family come from Allah and you don't even have anything to defend it as blessed if the first step you make is wrong. You can't have a happy family if Allah doesn't help you so you must know in every family that stands until their dying day,they have Allah on their side. You can't expect Him to help you if you did the wrong step from the beginning."

Saya tiada kata untuk membalas kerana semuanya benar. Saya tahu kebenaran kata-katanya sudah lama dahulu,tapi saya tidak mampu mengawal kehendak hati dan nafsu. Saya akui,saya tertipu dengan apa yang dipanggil fitrah dan apa yg dipanggil sebagai keperluan manusia.

Saya tidak mampu menundukkan kemahuan hati saya dan kata-kata ummi memberikan saya kekuatan untuk membetulkan kesilapan saya selama ini.

Ummi berkata:

"It's not me who wants you to make decision like this,but Allah tells you so"


Andai ada jodoh kamu berdua,Insya-Allah Dia akan mempertemukan kamu dalam keadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.

1 comment:

  1. tiada apa yang berharga setelah nikmat islam selain teman yang soleh.jika kamu telah menemuinya,peganglah dia dgn sungguh2..
    (umar)

    ReplyDelete