Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Saturday, June 27, 2009

Terkenangkan Karya-Karyanya...Muhasabah diri dan Respon...


"Satu lagi gejala yang memburukkan shaksiyah Islamiah hari ini ialah menerima realiti dan tunduk kepadanya. Ini menjadikan natijah dan hasil semata-mata bergantung kepada apa yang ada, bukan apa yang sepatutnya (sewajibnya) berlaku. Oleh sebab itu pemuda Islam wajib ditarbiyyahkan dan dididik supaya bercita-cita tinggi atas kebenaran dan merasa mulia dari kebatilan. Mereka juga harus dididik supaya tidak menggadaikan haq kerana waqi' untuk membolehkan mereka melaksanakan Perubahan Islam yang dicita-citakan"(m.s 35, AsSyabab wa AtTaghyir(Generasi Muda & Perubahan)

Saya amat terkesan apabila mengkaji dan melihat semula penulisan-penulisan almarhum Syeikh Fathi Yakan. Entah bagaimana, tiba-tiba timbul di hati saya satu semangat untuk menelaah dan melihat kembali karya dan kata-kata tokoh ini setelah pemergian beliau baru-baru ini. Seingat saya, saya hanya sempat membaca beberapa buah sahaja karya dan cetusan pemikiran beliau. Antara yang sangat popular adalah "Apa Ertinya Saya Menganut Islam."

Terus terang lagi jujur saya katakan, saya amat banyak memiliki buku-buku hasil penulisan tokoh-tokoh besar gerakan Islam termasuklah buku-buku penulisan almarhum namun, apa yag sering berlaku adalah semangat yang berkobar-kobar ketika saat pertama mula-mula membelek karya-karya tersebut di kedai buku amat jarang ianya dapat diteruskan dalam pembacaan saya. Sering berlaku gejala "futur" ditengah jalan. Inilah salah satu sikap lama saya dahulu dan kini saya sangat berazam untuk melakukan perubahan dalam diri.

Bukanlah saya berniat untuk menceritakan apa-apa berkaitan beliau pada ketika ini namun, azam saya adalah untuk meneruskan sebanyak mana pun pembacaan saya terutamanya karya-karya beliau yang mesih belum sempat saya habiskan.

Keintelektualan dan keilmuan

Keintelektualan dan Keilmuan,itulah yang sangat-sangat diperlukan oleh anak muda seperti saya. Perlu memperbanyakkan pembacaan bagi menambahkan ilmu, mempraktikkannya agar sebati dengan jiwa lalu berkongsi mudah-mudahan menjadi manfaat buat masyarakat di sekeliling. Teringat sewaktu menjalani 'Taining of Trainer' (TOT) sebagai pembantu Minggu Haluan Siswa pagi tadi. Walaupun banyak juga perkara yang saya sangat tidak berpuas hati dengan cara pengisiannya yang pada saya sangat stereotaip dan sangat tidak membentuk jiwa kemahasiswaan yang berani dan suka mencabar namun, ada juga beberapa manfaat yang dapat saya refresh semula dalam diri. Salah satunya iaitulah berkaitan mengenali kekuatan dan kelemahan diri sendiri.

Saya amat tidak kisah apa sahaja orang akan katakan kepada saya. Sebab, salah satu kekuatan saya adalah boleh menerima apa sahaja kritikan kawan dan lawan. Meskipun kadang-kala beremosi juga saya ni sebenarnya. Antara teguran yang selalu saya terima adalah, saya amat kuat berangan, suka sangat memikirkan masalah, suka merapu-rapu, tak relevan dalam bagi pandangan, Malas buat kerja tapi bercakap bukan main lagi. Fuh, kadang-kala pedih juga mendengarnya dan maaflah, sebenarnya ada lagi yang saya rasa perlu di'sir'kan. Cukuplah saya seorang sahaja yang memuhasabahnya sendirian. =)

Namun, dalam entri kali ini ingin juga saya sentuh beberapa pandangan orang terhadap saya. Seronok juga sebenarnya =)

Saya selalu mengatakan pada diri saya, usah takut mencabar status quo dalam diri sendiri hatta dalam masyarakat sekali pun. Tapi dalam masa yang sama perlukan juga keterbukaan dalam menerima pandangan orang lain yang bertentangan dan kritikan pedas orang lain kerana itulah sebenarnya makanan asasi para ulama'. Budaya pendekatan secara ilmiyyah,akademik dan intelektual. Saya bukan mengatakan saya ulama',namun itulah tarbiyah dari nabi dan menjadi pakaian ulama' yang seharusnya juga menjadi pakaian saya sebagai seorang mahasiswa. Mahasiswa ialah satu golongan yang berani mencabar tapi dalam masa yang sama belajar.

Ukhuwwah dan Persaudaraan

Perkara yang sering juga dikritikkan terhadap saya adalah dalam soal berkaitan keperibadian diri saya. Saya ini dilihat sangat 'tidak tsiqoh' dan 'tiada 'Izzah' ketika bersama dengan sahabat-sahabat saya. Suka ketawa,senyum-senyum ketika meeting, hantar sms ada smiley,YM,selalu hantar email dan banyak beri komen dalam YahooGroups dan lain-lain lagi. Dalam satu keadaan, saya amat suka dan terpaksa merespon kepada kenyataan-kenyataan dari sahabat-sahabat saya tersebut agar ia dapat memperbetulkan segala kesalahtanggapan mereka terhadap pembawaan saya dan perlahan-lahan memecahkan paradigma mereka.

Saya akui perkara ini hanyalah persoalan remeh namun, suka untuk saya memecahkan perkara yang berkaitan dengan paradigma dan pemikiran. Kita lahir dalam satu golongan yang telah terbiasa dengan sesuatu keadaan sehingga apabila melihat perkara bertentangan dengannya adalah salah meskipun tidak berdosa.

Pertamanya, saya sering terfikir kenapakah manusia sentiasa bersikap suka mencari kesalahan orang 'atasan' sehinggakan soal-soal kecil yang tak merosakkan syari'at mahupun aqidah juga dipertikaikan. Adakah 'training' yang diterima selama ini membuahkan jiwa-jiwa 'pembangkang' yang kuat dan membangkang setiap masa. Saya tinggalkan ia agar menjadi sesuatu yang akademik untuk dibincangkan. Pada saya, perkara berkaitan soal perbezaan pembawakan,keperibadian seseorang usahlah dimomokkan sangat. Saya tidak kisah kalau dalam soal yang melanggar syari'at lalu saya ditegur. Pemikiran yang salah juga mesti ditegur. Namun, dalam soal pembawakan, berilah peluang agar setiap individu membawa pembawakan mereka sendiri asalkan tidak melanggar ketetapan. Inilah kepelbagaian dan perbezaan yang sepatutnya diraikan Agar tidak lagi timbul isu kepimpinan dahulu buat itu, kepimpinan kini buat apa?

Soal tsiqoh atau tidak sering dibangkitkan sehingga membuahkan jiwa-jiwa retorik dalam gerakan. Terus terang saya katakan, seorang yang jiwanya "Happy Go Lucky" pasti tak akan lama bertahan berada dalam gerakan kerana masing-masing dengan sikap saling ingin menunjukkan 'Izzah masing-masing. Hilangnya bunga-bunga kemesraan dan ukhuwwah sesama ahli gerakan kerana egoistik yang disemai. Maka, tidak hairanlah kenapa ukhuwwah hanya di mulut menjadi ungkitan bila mana diri dalam kesusahan. "Mana sahabat-sahabat, tak tolong pon aku dalam kesusahan, katanya ukhuwwah." Buka minda,fikir-fikirkan...Siapalah yang akan tolong dengan orang yang sentiasa nak tunjukkan 'Izzah dan egonya pada orang lain.

Layakkah 'Izzah diletakkan pada sesama ahli gerakan?satu persoalan. Soal tsiqoh dibangkitkan yang sebenarnya adalah persoalan kewarakan. Muslimin 'huha-huha' tidak tsiqoh atau tidak wara'?Sekiranya tidak tsiqoh (saling mempercayai) bagaimanakah dia boleh bersama dengan gerakan dan ditempatkan sekeluarga dengan ahli gerakan bagi menumpahkan seluruh taat setianya pada jama'ah?

Apa yang disebutkan Al-Quran dalam surah Al-Ma'idah ayat 36 adalah jelas bahawa bersikap "Azillah" iaitu menonjolkan kasih sayang (menonjolkan ukhuwwah,berkongsi luahan rasa, saling menghiburkan antara satu sama lain dll)terhadap sesama mukmin,sahabat-sahabat seperjuangan. Terhadap musuh barulah tonjolkan 'Izzah (Kemegahan,Ego,Kekuatan dll).

Pesanan saya, jadilah diri sendiri dan buangkanlah segala lakonan dalam diri. Menjadi ahli gerakan yang retorik sangat bahaya kerana menunjukkan sikap tidak ikhlas dan tidak jujur pada diri. Didikan melalui pentarbiyyahan tidak semestinya melahirkan 'amilin yang serius setiap masa dan ketika sehingga tiada langsung kenikmatan air muka yang manis yang boleh dirasai oleh orang lain darinya. Bahkan itu sebenarnya adalah kegagalan tarbiyyah kerana tidak dapat mendidik hatinya berlembut dalam sesetengah keadaan.

Saya sempat berbual bersama seorang sahabat baik saya yang pada saya, dia merupakan seorang 'tokoh' JIM yang agak hebat juga di UTHM. Dalam perbualan tersebut satu titik pertemuan antara kami adalah, sebagai pendakwah kita bukanlah penghukum dan janganlah menjadi golongan yang terlalu 'Fiqh' sehingga mengabaikan elemen 'tasauf' serta jangan pula terlalu 'tasauf' sehingga mengabaikan 'fiqh'.

No comments:

Post a Comment