Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Friday, May 29, 2009

Kenapa Majikan Masih Mendiskriminasi?



Di atas adalah memo yang telah dikeluarkan oleh bahagian pentadbiran sebuah syarikat yang ditanda tangani oleh Pengurus Besarnya sendiri. Persoalan hak pekerja bawahan yang tidak dijaga dengan baik kembali timbul dan persoalan bagaimanakah boleh individu atau bahagian pengurusan syarikat tersebut boleh terlantik menjadi pengurus?

Pada pandangan saya, perlu dikaji semula dan diselaraskan kriterias-kriteria yang wajib dipatuhi oleh majikan demi memelihara hak pekerja bawahan. Ini persoalan besar yang boleh menjejaskan reputasi dan pandangan umum terhadap sesuatu syarikat.

Diskriminasi terhadap hak agama pekerja-pekerja bawahan adalah suatu persoalan besar yang harus dinilai oleh masyarakat baik yang beragama Islam mahupun yang bukan beragama Islam. Hak memelihara agama dan berusaha mengembalikan masyarakat kepada agama adalah tugas semua golongan termasuk yang bukan beragama Islam dan bukan semata-mata terletak dibahu majikan atau pengurus-pengurus yang beragama Islam sahaja. Bahkan semua agama sepatutnya menghormati prinsip dan amalan agama antara satu sama lain.

Tidak pastilah sama ada Pengurus Besar syarikat terbabit bertuhan ataupun tidak. Jika beliau seorang yang bukan beragama,iaitu seorang atheis, saya tidak pasti dari sudut perlanggaran prinsip Rukun Negara bagaimana. Kerana bukankah prinsip Rukun Negara yang pertama menyebutkan bahawa Kepercayaan Kepada Tuhan? bagaimanakah kedudukan atheis dalam negara ini. Saya tidak bercakap persoalan dari sudut agama, tapi dari sudut negara. Dari sudut agama Islam, kita menghormati prinsip yang mereka pegang untuk tidak bertuhan dan dalam masa yang sama kita hendaklah membuka fikiran mereka untuk cuba menilai bahawa kehidupan ini memiliki tuhan.

Dari sudut kebebasan mengamalkan cara hidup serta hak asasi dalam masyarakat majmuk juga sebenarnya sudah dilanggar oleh pengurusan syarikat terbabit. Jika benar dia bukanlah seorang yang beragama sekali pun, undang-undang negara dan hak asasi wajib dipelihara. Jika dia tidak beragama, maka dia sepatutnya mentaati undang-undang dan perlembagaan. Tidak mengapalah bagi golongan seperti itu untuk menjadikan perlembagaan negara dan undang-undang sebagai 'tuhan' mereka buat sementara waktu sebelum mereka mencari dan mendapatkan Tuhan yang sebenar.

Ini hanyalah satu contoh yang berlaku bahkan banyak lagi bentuk diskriminasi yang berlaku jika sebuah syarikat itu hanya mementingkan persoalan meningkatkan prestasi tanpa mementingkan soal kebajikan,hak,keadilan,kebajikan dan kerohanian pekerja-pekerjanya.

No comments:

Post a Comment