Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Sunday, July 5, 2009

Conteng Dinding anti-Rosmah di UM : Tindakan Membelakangkan Keputusan Jamaah?

Dipetik dari : Zainulfaqar Yaakob

WALAUPUN Perang Badar berakhir dan Sahabat r.a.hum sudah pulang ke Madinah, masih kedengaran sikap-sikap perlawanan oleh beberapa pihak yang sejak dari awal memusuhi Islam dan zalim.



Antaranya, Ashma’ binti Marwan masih memberi motivasi kepada Yazid bin Zaid al-Khuthami.



Wanita itu memang benci kepada peribadi Rasulullah s.a..w serta memperkecilkan usaha dakwah umat Islam dengan syair-syair jahili.



Sikap kedua-dua penzalim itu sampai pada pengetahuan salah seorang Sahabat r.ahu, Umair bin Adi al-Khuthami.




Sahabat r.a itu bertekad untuk membunuh wanita zalim itu pada malam hari, sesudah sampai di Madinah.



Sahabat itu menyusup masuk ke dalam rumah Ashma’ dengan menyembunyikan pedang di dalam bajunya, lalu menusuk dari dada Ashma’ hingga ke punggung Si Perempuan Zalim itu.



Selepas selesai, Umair terus menyertai solat berjamaah bersama Rasulullah s.a.w.



Selepas selesainya solat, Rasulullah s.a.w melihat peribadi Umair lalu berbisik:

“Adakah kamu telah membunuh puteri Marwan (iaitu Ashma’)?”

Jawab Umair kepada Rasulullah s.a.w:

“Benar, wahai Rasulullah s.a.w…”

Sabda Rasulullah s.a.w lagi:

“Kamu telah menolong (berjihad kepada) Allah dan Rasul-Nya, wahai Umair…”

Tanya Umair lagi:

“Apakah ada sesuatu yang perlu saya tunaikan (dam atau diat) kerana telah membunuhnya (Ashma’ bin Marwan), wahai Rasulullah s.a.w?”

Qias (perumpamaan) demikian diberikan oleh Rasulullah s..a.w:

“Tidak ada dua kambing yang saling menanduk kerananya…”

Lalu Rasulullah s.a.w berpaling kepada Sahabat r.a.hum yang lain; yang sedang melihat perbualan baginda dengan Umair, lalu bersabda:

“Jika kalian suka melihat seseorang yang memberi pembelaan kepada Allah dan Rasul-Nya secara diam-diam, lihatlah Umair bin Adi…”

Lalu bersuara Umar al-Khattab r.a yang kebetulan ada bersama Rasulullah s.a.w:

“Lihatlah orang buta yang menjual dirinya demi ketaatannya kepada Allah ta’ala…”

Tegur Rasulullah s.a.w kepada Umar al-Khattab r.a:-

“Kami jangan mengatakan dia buta, dia dapat melihat…”

Waktu Umair pulang ke rumahnya, Si Perempuan Zalim itu sedang dikebumikan oleh beberapa pemimpin.

Mereka bertanya kepada Umair:

“Woi Umair! Adakah kamu yang pembunuhnya?”

Jawab Umair menbalas pertanyaan itu dengan berkata:

“Benar! Silakan kalian semua membuat jahat kepadaku. Jangan kalian tunda-tunda! Demi Zat yang jiwaku ada di tangan-Nya, jika kalian semua mengucapkan sebagaimana yang diucapkannya (Si Pezalim Wanita Ashma’ binti Marwan), akan aku tentang kalian semua dengan pedangku hingga aku mati atau aku yang membunuh kalian…”

Pada saat itu, Islam mendapat kemenangan di Khuthmah. Hassan memuji Umair bin Adi al-Khuthami.



Pembunuhan itu berlaku pada hari kelima terakhir bulan Ramadhan, tahun Perang Badar.



Tetapnya, pada bulan ke-19 selepas Hijrah Rasulullah s.a.w.



Demikian kisah Sahabat terpuji bernama Umair bin ‘Adi, dipetik dari Manhaj Haraki li as-Siratun an-Nabawiyyah (I).



Lebih jelas, jika dirujuk terus kepada al-Maqrizi di Imta’ul Amma’ [I/102-102].



Walaupun Sahabat r.a ini melaksanakan sesuatu diluar pengetahuan/ arahan Rasulullah s.a.w, selagi tindakan itu adalah menentang musuh serta Si Penzalim, maka ianya tetap ‘adil di sisi Allah s.a.w.



Sebab itu, Rasulullah s.a.w memuji peribadi Umair bin Adi al-Khuthami sebagai yang disebut di atas.



Tentunya, pujian Rasulullah s.a.w itu jugalah adalah pujian Allah s.a.w. Firman Allah yang bermaksud:

“Dan (sesungguhnya) tiadalah yang diucapkannya itu (iaitu al-Quran) menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain kecuali wahyu yang diwahyukan kepadanya (Nabi Muhammad s.a.w).. [53:3-4]

Sebab itu jugalah, Umar al-Khattab memuji anak muda itu, walaupun dia dikenali sebagai Si Buta..



Ucapan Umair bin Adi kepada pemimpin-pemimpin zalim di perkuburan Ashma’ bin Marwan mengingatkan saya kepada sepotong ayat al-Quran yang lain, yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang Mukminm diri serta harta mereka dengan mahar syurga kepada mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu (ada dalam kalangan) mereka membunuh dan terbunuh. (Iaitu telah menjadi) janji yang benar daripada Allah di dalam Taurah, Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janji-janjinya (selain) daripada Allah? Maka, bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar…”

Mendengar beberapa sindiran segelintir mantan pimpinan PMiUM, saya menjadi jelik dan takut kepada Allah.



Bukan peribadi mereka yang saya benci. Antara dalam diri mereka yang jauh lebih berilmu dan saya (bekas ahli PMiUM), masih ada ikatan aqidah salimah dan ukhwah Islamiyyah.



Saya benci dengan sindiran-sindiran yang liar dari ‘mulut jahil’ mereka itu kepada adik-adik aktivis Islam di kampus Universiti Malaya.



Saya bencikan sindiran-sindiran mereka yang terbabit selepas membaca potongan firman Allah di bawah ini:

“Orang-orang yang mengatakan kepada sanak-saudaranya dan (sedangkan) mereka tidak pergi berperang: ’sekiranya mereka mengikuti kita, tentu mereka tidak terbunuh’. Katakanlah: ‘Tolaklah kematian itu daripada dirimu, jika kamu orang-orang yang benar…” [3:168]

Meneladani sikap Umar al-Khattab memuji Umair bin Adi, sejurus Rasulullah s.a.w memuji tindakan Si Buta itu; walaupun tindakannya itu tidak diberitahu kepada Rasulullah s..a.w terlebih dahulu sebelum membunuh Si Perempuan Zalim Ashma’ bin Marwan itu; membuatkan saya terpaksa memuji tindakan-tindakan adik itu.

Ini pandangan saya:-

Tindakan aktivis-aktivis terbabit ada sandaran sunnah Rasulullah s.a.w.
Tidak memberitahu jamaah dibenarkan, sekiranya keputusan itu dilihat ‘tidak perlu’ diberitahu kepada jamaah.
Pihak yang mengatakan insiden itu sebagai ‘jamaah dalam jamaah’ ternyata tidak mendampingi sirah Rasulullah s.a.w dan ithar Sahabat r.a.hum.
Saya rela dan dan berani membuat pengakuan atas kebenaran tindakan adik-adik itu, walaupun mungkin mereka tidak terlebih dahulu mendapat pandangan mantan-mantan kepemimpinan PMiUM lepas @ Syura.



Semoga apa yang saya baca, dengar dan lihat berlaku dalam kalangan ahli syura PMiUM serta segelintir UKP, bukanlah suatu sindiran kepada aktivis-aktivis terbabit demi memuaskan hati mereka.



Semoga dalam fikrah mereka ini masih melihat dengan mata hati seperti Si Buta Umair bin Adi, bukannya hanya mementingkan ‘apa orang lain nak cakap tentang kita atau PMiUM.’



Semoga ayat-ayat kepentingan jihad yang ditintakan Allah s.w.t di dalam al-Quran al-Karim masih lagi ditiupkan dalam pembuluh darah mereka, setelah meninggalkan bumi tarbiyyah Universiti Malaya.



Semoga mereka mengambil ‘ibrah daripada sunnah agong Rasulullah s.a.w; yang saya singgungkan dalam posting ini.



Kalau lari dari tangkapan polis sekali pun 3 individu yang disyaki sebagaimana yang dilaporkan malaysiakini. com, apakah tindakan itu dikatakan tidak bertanggungjawab; atau bachul; atau tidak berlaku benar?



Sahabat-sahabatku yang berkata demikian, perlu terlebih dahulu memaki-hamun ashab al-kahfi yang lari dari kezaliman Si Penzalim Diqyanus.



Sahabat-sahabatku yang perkata demikian, perlu melihat juga sunnah agong Nabi Allah Ibrahim a.s, Nabi Shuib a.s, Nabi Zakaria a.s, Nabi Musa a.s, Nabi Isa a.s dan banyak lagi kisah-kisah lain yang boleh diambil ‘ibrah (pengajaran) .



Sesiapa di sini boleh mengatakan bahawa isteri Perdana Menteri Malaysia Datin Seri Rosmah Mansor seorang yang adil?



Sesiapa di sini boleh mengatakan bahawa kezaliman pemerintah tidak perlu lagi ditegur, walau dengan apa cara sekalipun asalkan masih berpijak atas ‘ibrah Sunnah Rasulullah s.a.w?



Persetankan anak muda lepasan kampus yang bacul dan senantiasa mencari alasan atas wazan emosi, akademik, senior-senior dan sebagainya.

Dalam kekecamukan itu, Alhamdulillah… masih ada yang memberi simpati dan doa.

Kegelisahan yang sedang menghimpit Gerakan Mahasiswa Islam (GMI) Universiti Malaya, masih ada yang memberi inzar, nusrah serta doa. Antaranya:

“nak tanya…. ana ni x pandai sirah2 ni…. mcm mana nak bagi sumbangan kat adik2 ni yer. teringat masa kena tumbuk dulu… mcm ni gak, yang bagi sumbangan mulut banyak, dah ada gaji yang sikit ni rasa boleh bagi untuk ringankan beban adik2 ni… tolonglah fahami perasaan mereka…..< SAYANGILAH MEREKA DARIPADA PERUT ANDA>… [Muhammad Raqi bn Shafien, 25]

Saya pernah mendampinginya waktu menentang hegemoni zalim pemerintah di Universiti dan Malaysia.

Saya selalu diberitahu bahawa kami, ahli-ahli biasa PMiUM ini adalah khadam (hamba) kepada perjuangan Islam PMiUM. Dia juga selalu berkata demikian.

Dalam jiwa saya masih menerima muwajahah silmiyyah sebagaimana yang diijtihadkan oleh ulama’-ulama’ kita yang memperjuangkan Islam melalui pentas politik demokrasi di Malaysia.



Namun, saya tidak boleh/pernah menolak segala sunnah Rasulullah s.a.w sebagaimana yang disinggungkan di atas ini.



Selebihnya…. LAWAN TETAP LAWAN!




al-faqir ila Allah,

Zainulfaqar Yaacob al-Mashoori
bekas ahli biasa PMiUM (T35)

No comments:

Post a Comment