Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Sunday, July 19, 2009

Pemuda & Halatuju Tarbiyyah



maksud surah al-kahfi ayat 14:

“Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan Kami ialah Tuhan Yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; Kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan Yang lain dari padanya; jika Kami menyembah Yang lainnya bermakna Kami memperkatakan dan mengakui sesuatu Yang jauh dari kebenaran."

Ketamadunan dalam mana-mana penulisan sejarah telah banyak membuktikan kepada kita bahawa generasi muda adalah golongan sangat berperanan besar dalam menjayakan transformasi kepada sesuatu ketamadunan.

Sejarah ketamadunan yang ditonjolkan oleh Al-Quran juga sangat jelas membuktikan bahawa apabila golongan pemuda-pemudi ini dilekakan, didiamkan serta ditempurungkan dari turut sama terlibat memastikan kemandirian sesuatu tamadun, maka berlakulah kerosakan dan keruntuhan sesuatu ketamadunan itu.

Dalam peristiwa golongan al-Kahfi juga, Allah menunjukkan peristiwa besar yang menjadi bukti di mana 3 ketamadunan iaitu Hammurabi, Nebuchadnedzer,dan Namrud hancur dan musnah sama sekali apabila golongan pemuda ini ditidurkan oleh Allah s.w.t. Signifikan dari kisah pemuda-pemuda al-Kahfi ini menjadi satu pengajaran yang berguna kepada kita bahawa sekiranya golongan pemuda dilekakan, masih tidur, tidak proaktif, penakut dan tidak berperanan dalam menjadi agen penyedar kepada ummah maka, berlakulah kehancuran yang maha dahsyat di dalam masyarakat sehingga meruntuhkan ketamadunan bangsa itu sendiri.

Sebaliknya, Apabila Allah s.w.t membangkitkan golongan pemuda ini dari suatu tempoh ketiduran yang agak lama. Maka, kita sendiri melihat bagaimana Al-Quran menjelaskan bahawa mereka bangkit lalu memimpin perubahan dengan penuh keberanian , cita-cita yang tinggi sebagaimana diungkapkan dalam ayat 14 surah al-kahfi di atas lalu menjatuhkan kezaliman pemerintah.

Menurut Dr. Abu Hassan Hasbullah, yang merupakan seorang pensyarah di dalam bidang pengajian masa depan dan juga pengasas kepada Jabatan Zentrum Future Study di Universiti Malaya, UM. Beliau telah mengungkapkan hakikat dari sudut pandang sisi beliau yang sangat bernas berkenaan gerakan kepemudaan itu sendiri dengan menyifatkan pemuda adalah sebagai Al-'Adiyat iaitu sekawanan gerakan tempur kuda-kuda perang.



Pemerhatian tajam beliau terhadap tindak-tanduk gerakan dan kuasa tempur sekawanan kuda-kuda perang sebagaimana yang diungkapkan Allah s.w.t di dalam surah Al-'Adiyat tersebut sangat menyerupai perwatakan, psikologi perasaan dan gaya persembahan golongan yang dinamakan sebagai, As-syabab ini. Pemuda mempunyai jiwa yang bergelora, Fizikal dan mental di tahap keupayaan maksimum, punyai jiwa yang "rakus" dalam mencapai matlamat dan aggresif dalam melakukan tindakan. Inilah pemuda ataupun generasi ar-Rijal.

Perubahan zaman serta proses evolusi dan revolusi masyarakat dunia telah membawa kepada satu kesimpulan yang cukup menarik untuk dikongsikan bersama. Dr. Abu Hassan Hasbullah antara lain menyebutkan bahawa, kurun ke-21 ini adalah masanya untuk kita bukan lagi bercakap soal pengaruh dan pengalaman dalam melahirkan kepimpinan kerana persoalan pengalaman adalah pencapaian dan sejarah pada masa-masa lampau. Tetapi kurun ke-21 ini adalah suatu kurun yang dinamakan sebagai kurun strategi. Beliau amat optimis dan yakin bahawa, golongan pemuda adalah kelompok pengurus strategi terbaik. Generasi muda adalah kelompok yang disebutkan sebagai catalyst, pemangkin dan agen perubahan dalam masyarakat. Mereka juga menjadi agen "check & Balance" kepada sesuatu ketamadunan. Soal tamadun yang akan survive pada masa-masa akan datang dan mempunyai jangka hayat yang lama bertahan sangat bergantung kepada kekuatan strategi dicampurkan dengan keimanan yang kukuh tanpa mampu diganggu gugat dan bukan lagi semata-mata berdasarkan soal siapa paling berpengaruh dan siapa yang lebih berpengalaman. Bermaksud, pemuda adalah pelakar kepada sejarah baru ketamadunan bangsanya sendiri.


"Satu lagi gejala yang memburukkan shaksiyah Islamiah hari ini ialah menerima realiti dan tunduk kepadanya. Ini menjadikan natijah dan hasil semata-mata bergantung kepada apa yang ada, bukan apa yang sepatutnya (sewajibnya) berlaku. Oleh sebab itu pemuda Islam wajib ditarbiyyahkan dan dididik supaya bercita-cita tinggi atas kebenaran dan merasa mulia dari kebatilan. Mereka juga harus dididik supaya tidak menggadaikan haq kerana waqi' untuk membolehkan mereka melaksanakan Perubahan Islam yang dicita-citakan"
(m.s 35, AsSyabab wa AtTaghyir)

Kata-kata di atas diungkapkan oleh al-marhum syeikh Fathi Yakan di dalam buku bertajuk, Generasi Muda dan Perubahan.

Gerakan yang bercita-cita tinggi, (Beridealisme)

Golongan pemuda seharusnya dibuka minda mereka agar melihat masa depan berpandukan gambaran semasa pada zaman mereka kini. Persoalan survival ummah dan ketamadunan harus menjadi suatu wacana dan renungan kepada kelompok pemuda ini. Biarkan mereka diajar menjadi seorang yang futuristik dan proaktif ke arah membawa bangsa dan ketamadunan mereka maju ke hadapan..

Ditarbiyyah agar idealisme dipandu dengan keilmuan, (mendokong al-haq dan meruntuhkan al-batil).

Fikrah golongan pemuda Islam harus ditanam dengan hakikat kebenaran Al-Quran agar dipandu ke arah kebenaran serta mendokong cita-cita perjuangan nabi s.a.w. Pemuda mesti ditarbiyyah agar potensi mereka digilap lalu memaksimumkan aktivisme gerakan kepemudaan itu sendiri di dalam kesemua sudut dan sektor yang ada. Sebagaimana yang baginda Rasulullah s.a.w sendiri tunjukkan garis panduan pembinaan sahabat-sahabat baginda dalam menghadapi peristiwa-peristiwa besar seperti hijratunnabi,method perkaderan golongan muda untuk mendokong cita perjuangan baginda,siri-siri peperangan serta pelbagai peristiwa lagi.

Kita sendiri melihat betapa hebatnya nabi mencatur keperluan human resource dengan menggunakan kepakaran dan kemahiran sahabat-sahabat baginda secara optimum. Di zaman nabi, sahabat yang paling mempercayai nabi dan dipercayai nabi seperti saidina Abu Bakar as-siddiq bolehlah diibaratkan seperti setiausaha politik dan setiausaha peribadi kepada Nabi s.a.w atas kapasiti keikhlasan dan kepercayaannya kepada nabi yang tidak berbelah bahagi. Daya kepimpinan umar al-khattab yang bukan semata-mata berbakat dalam kepimpinan, malah berfikiran kritis dan tajam serta bolehlah dikategorikan sebagai antara kelompok "eksklusif" yang dibina khusus dan dipelihara nabi. Umar dipelihara oleh nabi dan tidak diizinkan turun dalam beberapa siri peperangan kerana beliau adalah "think-tank" yang sangat hebat dan dikhuatiri terbunuh dalam peperangan. Umar Al-Khattab sangat memiliki idea-idea yang bernas, berfikiran kritis dan kadang-kala berani menyampaikan teguran ikhlas kepada nabi s.a.w sendiri.

Ada juga sahabat yang hebat dari sudut melaksanakan hubungan dan diplomasi sebagaimana uthman affan, maka kemahirannya dipergunakan sebaik mungkin dalam beberapa peristiwa diplomasi termasuklah dalam peristiwa al-Hudhaibiyyah sehingga tercetusnya peristiwa, Al-Fathul Makkah, pembukaan semula Makkah.

Selain itu, Saidina Ali yang sangat terkenal atas daya kepimpinan bercorak pemudanya selain berilmu tinggi dan bolehlah dianggap sebagai tokoh anak muda ketika itu yang tidak salah jika saya katakan, mahasiswa sepatutnya mencontohi sifat kepimpinan dan corak gerakan sebagaimana Ali abi Talib. Beliau punyai Idealisme kepemudaan yang digarapkan dengan keilmuan yakni intelektualisme yang tinggi. Gagah perkasa dari sudut jasadi,cerdas dan matang dalam berfikir serta sangat ilmiyyah dalam tutur bicara.

Selain itu, sejarah Islam menterjemahkan berbagai potensi sahabat-sahabat baginda seperti Sa'ad abi waqas, pemanah tepat yang tidak pernah tersasar dalam bidikannya dan berperanan besar dalam beberapa siri peperangan, perancang strategi perang seperti khalid al-walid, sahabat yang memiliki kepakaran dalam selok belok ilmu perniagaan dan sangat berperanan dalam penjanaan ekonomi ummat seperti Abdul Rahman 'Auf dan ramai lagi.

Kita melihat bagaimana 'usrah' baginda dengan para sahabat telah berjaya melahirkan kemantapan dari sudut penggilapan potensi yang sangat jitu, rapi dan dapat dipergunakan secara optimum. Penyusunannya dilakukan oleh Nabi s.a.w. sendiri menunjukkan betapa hebatnya baginda yang dipandu oleh wahyu dalam penyusunan HR serta menjadi iktibar dan pengajaran buat kita semua.

No comments:

Post a Comment