Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Thursday, July 2, 2009

Tok Guru vs Najib...Ust Nasrudin vs Khairy?

Assalamu'alaikum w.b.t dan salam transformasi minda kemahasiswaan.

Saya amat tertarik dengan isu yang berlaku kini yang pastinya bakal merubah landskap dan bentuk politik dalam negara seandainya ia betul-betul berlaku kelak. Semalam Ketua Pemuda PAS yang baru, Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi telah menghantar surat pelawaan untuk 'mujadalah',berdebat atau berwacana dengan UMNO yang disampaikannya sendiri di lobi Parlimen kepada Pergerakan Pemuda UMNO yang telah disambut baik oleh Dato' Razali Ibrahim serta Ketuanya Sendiri, Khairy Jamaluddin.





Bagi saya ia suatu perkembangan yang positif ke arah transformasi masyarakat sepenuhnya dan keterbukaan kedua-dua pihak dalam membincangkan, berdebat, berdiskusi amat dinilai oleh masyarakat. Beginilah yang saya nampak jiwa kepemudaan diserlahkan oleh kedua-dua pihak baik pihak yang mencabar mahupun pihak yang menyahut cabaran.

Sebelum dari itu, Menteri Besar Kelantan iaitu Tuan Guru Dato' Seri Nik Abdul Aziz B Nik Mat juga telah mengajak Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk berdebat dengannya berkenaan isu fundamental yang menjadi perbalahan diantara PAS dan UMNO.



Dalam ajakan ini, Dato' Seri Najib menolak pelawaan tersebut dan saya melihat ke'izzahan atau kewibawaan seorang pemimpin boleh tercalar sekiranya bersikap takut dan pengecut dalam menerima cabaran untuk bersemuka.

Perkara yang berlaku kini saya sangat melihat sebagai satu perkembangan positif ke arah membawa budaya intelektual ke dalam hati sanubari masyarakat seterusnya membolehkan masyarakat menilai kepelbagaian pandangan dan ketulusan hati para pemimpin dalam menerajui negara.

Saya juga berpandangan bahawa diskusi ilmiyyah, intelectual Discourse sebegini wajar diperluaskan lagi skop perbincangannya bukan sekadar membincangkan isu yang menjadi pertikaian kedua pihak sahaja. Saya yakin, masyarakat khususnya mahasiswa juga ingin mengetahui apakah pandangan masing-masing dalam beberapa isu besar yang lain dan apakah hujah perbahasan kedua-dua pihak dalam mempertahankan pendirian masing-masing dalam sesuatu isu.

Saya juga menyeru kepada aktivis dan gerakan mahasiswa khususnya, selaku pelopor dalam bidang keintelektualan dan menjadi anatara denyut nadi masyarakat di kampus agar dapat bersama mewujudkan dan memperkasa budaya ilmu seperti diskusi, debat dan forum sama ada dilakukan sesama persatuan, kelab-kelab mahasiswa ataupun bersama pihak lain di dalam Universiti sebagai langkah memperkasakan lagi budaya intelektualisme mahasiswa.

Saya yakin, mahasiswa kini sangat mempunyai idealisme yang tinggi dan bukan lagi bercakap kosong dalam sesuatu isu. Mereka wajar diberikan tempat dan ruang untuk bersuara ketika masih bergelar mahasiswa.

Saya juga mengharapkan pihak pentadbiran Universiti memberikan ruang yang seluasnya kepada kelompok-kelompok mahasiswa yang ingin mewujudkan budaya perbahasan ilmu sebegini di Universiti masing-masing.

Sebelu saya berundur, berikut adalah surat pelawaan berwacana dari Ketua Pemuda PAS kepada Pergerakan Pemuda UMNO tersebut:

Yb. Sdra Khairi Jamaludin

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO
Ibu Pejabat Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia
Tingkat 28 , Menara Dato' Onn
Jalan Tun Ismail 50480 Kuala Lumpur .
Saudara Yb.

WACANA ILMIAH TERBUKA :

BENARKAH PERJUANGAN UMNO TIDAK BERTENTANGAN DENGAN ISLAM

Perkara diatas adalah dirujuk

Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Pusat dengan ini mengajak Yb sebagai Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia untuk mengadakan Wacana Ilmiah Terbuka mengenai isu yang tercetus mutakhir ini berkait dengan perjuangan UMNO , benarkah ia tidak bertentangan dengan Islam .

Saya mencadangkan kepada pihak Yb. untuk kita berbincang secara terbuka dengan mengemukakan 4 [ empat ] wakil daripada Pemuda UMNO dan 4 [ empat ] wakil daripada pemuda PAS .

Saya menyerahkan pemilihan tarikh , tempat dan masa yang sesuai kepada pihak Yb. dan mencadangkan supaya ianya diadakan langsung di mana - mana saluran televisyen .

Saya berharap Yb. dapat memberikan jawapan dalam tempoh 7 hari dari tarikh surat ini .

Sekian Terima Kasih

Yang Menjalankan Amanah

Nasrudin bin Hj. Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat .

s.k ; Setiausaha Agung PAS

No comments:

Post a Comment