Assalamu'alaikum

Selamat berkunjung ke blog saya...sebarang cadangan boleh di email kepada saya muhammadalfateh87@yahoo.com

Friday, July 3, 2009

Manusia Sering Begitu

Apalah nasib malang yang menimpa sahabatku. Aku sangat sedih mengenangkan nasib yang menimpamu. Aku tak mampu memahami keadaanmu lebih dari apa yang engkau sendiri rasai. namun, aku juga selalu memikirkan bagaimanalah jika aku yang berada ditempatmu. Pasti tak tertahankan apa yang menimpa. Aku pasti tewas lebih awal barangkali. Satu yang aku kagumi terhadapmu, kau seorang yang masih mampu bertahan.

Wahai sahabat, Aku tak mampu membantu engkau lebih dari hanya sekadar memberikan nasihat. Nasihatku ini pula, hanyalah sekadar kata-kata yang boleh hilang bila-bila masa saja dari kotak ingatanmu. Aku pula bukan siapa-siapa untuk engkau ambil kata-kataku ini dan digenggam jadikan suatu azimat berharga lalu membantumu. Namun, bagi menenangkan jiwamu buat sementara waktu ini. Itu sahaja yang aku mampu berikan secara zahirnya kepadamu.

Wahai sahabat, aku mengharapkan dikau tabah dan ikhlas dalam berjuang. Syarat berjuang memang begitu. Di samping aku juga turut berdoa dan mengharapkan dikau tidak mudah patah semangat. Berjiwa besarlah dalam menghadapi ujian dan cacian manusia, ditohmah dan dinista saudara-saudaramu sendiri, yang dulunya pernah berikrar sehidup semati tetapi hakikatnya mereka tidak pernah mengerti keadaan dirimu yang sebenarnya dan sering mengungkapkan kata-kata yang mereka sendiri tidak tahu berkaitan dirimu. Hanya prasangka mereka terhadapmu. Aku yakin, Tuhan Maha Mengerti situasi dan keadaan yang melanda dirimu. Apapun, maafkanlah juga mereka, sesungguhnya mereka berkata begitu kerana mereka tidak tahu.

Wahai sahabat...Engkau adalah hamba-Nya, serahkanlah semula segala apa yang engkau rasa kepada pemilik hati mu itu. sesungguhnya, Itulah jalan yang terbaik bagi menenangkan semula hatimu. Aku sangat mengharapkan engaku terus bertahan dan usah beralah dengan cabaran yang mendatang. tetapi, seandainya engkau mengambil keputusan untuk berundur jua, aku tidak mampu berkata apa-apa. Kerana aku sangat memahamimu. Aku tidak akan betah dan pertahankan lagi. Mungkin itu yang terbaik bagimu dan aku menghormati keputusanmu. Cuma satu kuharapkan, walaupun engkau mengundurkan diri dari taklifan dan jawatan, jangan sesekali engkau undurkan diri dari perjuangan. Andai kau undur dari perjuangan mungkin aku juga bukan lagi sahabat setiamu.

Teruskan berjuang dan bersabarlah menghadapi mehnah ujian dari Allah, wahai sahabatku...Aku sangat mencemburuimu kerana tidak terpilih untuk menerima ujian sebesar yang engkau tempuhi kini...

2 comments:

  1. Salam..emm,penuh mendalam sekali..
    untuk siapa? jemaah KI @ JTPI?

    ReplyDelete
  2. wallahu'alam... tiada kaitan sebenarnya dengan KI mahupun JTPI... jangan salah faham ya... =)

    ReplyDelete